Thursday, 27 November 2014

Contoh RPH Pendidikan Syariah Tingkatan 4


Matapelajaran  : Pendidikan Syariah Islamiah
Bidang             :  Hadis Hukum
Kelas                : Tingkatan Empat Ibn Hayyan
Tarikh               : 27 Oktober 2013
Bil murid          : 20 orang
Masa                 : 11.00_11.30
Tajuk                : Memberi Dan Menjawab Salam
Pengetahuan sedia ada murid  :  murid mengetahui secara umum lafaz memberi dan menjawab salam dalam kehidupan seharian.
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
Aras 1 : mengetahui pengertian salam dan menjawab salam
Aras 2 : mengetahui hukum memberi dan menjawab salam
Aras 3 : memgetahui perbezaan  keadaan sunat dan makruh memberi salam

Kemahiran berfikir : menjana minda dan memahami keadaan makruh dan sunat memberi salam.
Penerapan nilai : hormat menghormati, hubungan baik antara muslim
Gabung Jalin : Bahasa Arab Dan Bahasa Melayu
Penyerapan Ilmu : Adab Dan Akhlak
Bahan Bantu Mengajar  : Lcd, Powerpoint, video, Gambar, Komputer riba

LANGKAH
KANDUNGAN
 AKTIVITI P&P
CATATAN
AKTIVITI GURU
AKTIVITI PELAJAR
Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله
وبركاته
Bacaan doa penerang hati.
اللهم الفتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم راحمين
Ucapan lafaz shahadah.
أشهد أن لا اله الا الله وأشهد أن محمد رسول الله.

Guru memberi salam

Guru meminta ketua membaca doa penerang hati dan shahadah
Murid menjawab salam.

Ketua kelas membaca doa dan murid yang lain mengikut serta mengaminkan doa oleh ketua.

Set induksi
(5 minit)

Tayangan video tentang sunah memberi salam



Kefahaman murid tentang menjawab salam dan memberi salam




Guru menayangkan video tentang sunah memberi sa alam

Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk yang akan diajar

Guru bersoal jawab tentang salam




Murid melihat dan memberi focus terhadap video yang ditayangkan.

Murid memberi focus pada guru.



Murid Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru






Nilai : kerjasama

BBM :
video
Power point
Langkah 1
(5 minit)

Lafaz salam dan jawapan salam



Kefahaman murid tentang keadaan memberi salam





Guru menjelaskan pengertian dan hokum lafaz salam dan jawab salam

Guru bertanya pengalaman murid memberi dan menjawab  salam

Guru memanggil salah seorang murid kehadapan kelas untuk memceritakan pengalaman.

Guru mengaitkan jawapan pelajar.
.





Murid mendengar penjelasan guru




Murid mendengar penjelasan guru.



Murid memberi respon terhadap guru.salah seorang murid kehadapn untuk menceritakan pengalaman.

Murid mendengar penjelasan.

Nilai : berani,
Kesungguhan, kerjasama

BBM : gambar dan power point 

Langkah 2
(7 minit)

Perbezaan keadaan makruh dan sunat memberi salam


Guru meminta salah seorang murid membaca perbezaan keadaan memberi salam.


Guru bersoal jawab tentang perbezaan keadaan makruh dan sunat menjawab salam kepada pelajar


Murid membaca perbezaan keadaan makruh dan sunat memberi salam.
Murid-murid lain mendengar.

Murid mendengar penjelasan guru.

Murid memberi respon soalan daripada guru.


Nilai : kesungguhan

BBM : Power point

Kaedah :

soal jawab
Langkah 3
(7 minit)
Pengukuhan :

Tayangan gambar di power point.


Guru menyoal tentang gambar yang ditayangkan


Guru memninta  salah seorang murid membuat padanan pada gambar tersebut.

Guru meminta murid membuat padanan keadaan sunat dan makruh memberi salam
Murid memberi jawapan tentang   gambar yang ditayangkan

Murid membuat padanan keadaan makruh dan sunat memberi salam.


Murid memberi respon pada guru.
Nilai : kerjasama

Kaedah : 
soal jawab

Penutup
(3 minit)
Rumusan
Guru menyimpulkan kandungan isi pengajaran.
Guru meminta murid-murid mempraktikkan dalam kehidupan seharian .
Murid mendengar  penjelasan guru.
Nilai : rajin
BBM : slide



No comments:

Post a Comment