Matapelajaran
: Pendidikan Syariah Islamiah
Bidang : Hadis
Hukum
Kelas : Tingkatan Empat Ibn Hayyan
Tarikh : 27 Oktober 2013
Bil
murid : 20 orang
Masa
: 11.00_11.30
Tajuk : Memberi Dan Menjawab Salam
Pengetahuan
sedia ada murid : murid mengetahui secara umum lafaz memberi dan
menjawab salam dalam kehidupan seharian.
Pada
akhir pembelajaran murid dapat :
Aras
1 : mengetahui pengertian salam dan menjawab salam
Aras
2 : mengetahui hukum memberi dan menjawab salam
Aras
3 : memgetahui perbezaan keadaan sunat
dan makruh memberi salam
Kemahiran
berfikir : menjana minda dan memahami keadaan makruh dan sunat memberi salam.
Penerapan
nilai : hormat menghormati, hubungan baik antara muslim
Gabung
Jalin : Bahasa Arab Dan Bahasa Melayu
Penyerapan
Ilmu : Adab Dan Akhlak
Bahan
Bantu Mengajar : Lcd, Powerpoint, video,
Gambar, Komputer riba
LANGKAH
|
KANDUNGAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI PELAJAR
|
|||
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam
السلام عليكم ورحمة الله
وبركاته
Bacaan doa penerang hati.
اللهم الفتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا أرحم راحمين
Ucapan lafaz shahadah.
أشهد أن لا اله الا الله وأشهد أن محمد رسول الله.
|
Guru memberi salam
Guru meminta ketua membaca doa penerang hati dan shahadah
|
Murid menjawab salam.
Ketua kelas membaca doa dan murid yang lain mengikut serta
mengaminkan doa oleh ketua.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Tayangan video tentang sunah memberi salam
Kefahaman murid tentang menjawab salam dan memberi salam
|
Guru menayangkan video tentang sunah memberi sa alam
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk yang akan diajar
Guru bersoal jawab tentang salam
|
Murid melihat dan memberi focus terhadap video yang ditayangkan.
Murid memberi focus pada guru.
Murid Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru
|
Nilai : kerjasama
BBM :
video
Power point
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Lafaz salam dan jawapan salam
Kefahaman murid tentang keadaan memberi salam
|
Guru menjelaskan pengertian dan hokum lafaz salam dan jawab salam
Guru bertanya pengalaman murid memberi dan menjawab salam
Guru memanggil salah seorang murid kehadapan kelas untuk memceritakan
pengalaman.
Guru mengaitkan jawapan pelajar.
.
|
Murid mendengar penjelasan guru
Murid mendengar penjelasan guru.
Murid memberi respon terhadap guru.salah seorang murid kehadapn untuk
menceritakan pengalaman.
Murid mendengar penjelasan.
|
Nilai : berani,
Kesungguhan, kerjasama
BBM : gambar dan power point
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Perbezaan keadaan makruh dan sunat memberi salam
|
Guru meminta salah seorang murid membaca perbezaan keadaan memberi
salam.
Guru bersoal jawab tentang perbezaan keadaan makruh dan sunat menjawab
salam kepada pelajar
|
Murid membaca perbezaan keadaan makruh dan sunat memberi salam.
Murid-murid lain mendengar.
Murid mendengar penjelasan guru.
Murid memberi respon soalan daripada guru.
|
Nilai : kesungguhan
BBM : Power point
Kaedah :
soal jawab
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Pengukuhan :
Tayangan gambar di power point.
|
Guru menyoal tentang gambar yang ditayangkan
Guru memninta salah seorang
murid membuat padanan pada gambar tersebut.
Guru meminta murid membuat padanan keadaan sunat dan makruh memberi
salam
|
Murid memberi jawapan tentang
gambar yang ditayangkan
Murid membuat padanan keadaan makruh dan sunat memberi salam.
Murid memberi respon pada guru.
|
Nilai : kerjasama
Kaedah :
soal jawab
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan
|
Guru menyimpulkan kandungan isi pengajaran.
Guru meminta murid-murid mempraktikkan dalam kehidupan seharian .
|
Murid mendengar penjelasan guru.
|
Nilai : rajin
BBM : slide
|
No comments:
Post a Comment